Product toegevoegd aan winkelwagen
Wat valt concreet onder garantie?
Garantie bestaat uit fabrieksgarantie en wettelijke garantie. Onder fabrieksgarantie verstaan we een product dat binnen de aangegeven periode vanwege fabricage fouten kapot kan gaan. Fabrieksgarantie doet geen afbreuk aan wettelijke garantie. Onder wettelijke garantie valt veel meer. Dat is een grijs gebied en je gaat altijd met ons in overleg, omdat het lastig te zeggen wat wel en niet onder deze garantie valt. Wel kunnen we aangeven wat niet onder de garantie valt:
- Schade veroorzaakt door drukken, stoten, water, verkleuring, algemene slijtage, rolslijtage en dergelijke schade hoort te onstaan als je het product gebruikt. Het valt dan ook niet onder de garantie.
Minder bekende, algemene zaken kunnen verschillen per product. Bijvoorbeeld op staal zit nooit roestgarantie, staal roest immers altijd, stenen bloempotten zijn nooit 100% waterdicht en eenjarige planten leven nooit langer dan een jaar. Dit valt dan dus ook niet onder garantie. - Gebruik je het product niet naar behoren of krijg je schade door het product onjuist te gebruiken, valt hij niet onder de garantie.
- Pas je een product of breng je aanpassingen aan het product, dan vervallen alle garanties.
- Er zit geen garantie op de verpakking van een product. De verpakking is immers een verpakking, je hebt wel recht op een deugdelijk product.
- Schade die is onstaan waarvoor gewaarschuwd is, valt ook niet onder de garantie. Als in een omschrijving staat dat het product niet bestand is tegen vorst en hij alsnog kapot vervroren valt, valt hij niet onder de garantie. Je bent immers gewaarschuwd.
Let op! Niet alle waarschuwingen staan in deze omschrijving. Er zijn veel grensgevallen die minder algemeen bekend zijn. Deze voorwaarden proberen we zo veel mogelijk in de omschrijving neer te zetten. Wij willen immers de consumenten zo eerlijk/transparant mogelijk vooraf informeren. - Het product dient goed onderhouden te worden. Als dat niet gebeurd, valt dat niet onder de garantie. Planten zijn hier een goed voorbeeld: geef je een plant te veel/weinig water, plant je met foute aarde of staat hij op een verkeerde plek en daardoor doet hij het slechter, valt het niet onder de garantie. Het product dient wel goed gebruikt/toegepast/behandelt/onderhouden te worden.
- Er zit geen fabrieksgarantie op showmodellen, tweedehandse artikelen of als je al korting hebt gekregen op je product voor een bepaalde schade.
- Schade door weersomstandigheden valt ook niet onder de garantie.
- Indien wij het product niet vertrouwen, of we zijn van mening dat bij vervanging hetzelfde probleem opnieuw onstaat, kunnen we niet voldoen aan je verwachtingen. Je hoeft dit niet te accepteren, maar wij kunnen niet voeldoen aan je eisen. We mogen dan ook het artikel terug nemen en het geld terug storten. We sturen dan geen nieuw product na, aangezien dat nieuwe product opnieuw niet aan je verwachtingen kan doen.
- Garantie moet binnen de norm vallen. Als bijvoorbeeld bij de plant een takje breekt of op de onderkant van een tafelpoot komt een krasje, zijn vormen van schade dat binnen de 'norm' zou kunnen vallen. Dit is wat de consument kan vewachten, het is immers geen museum stuk.
Lees ook meer over hoe lang de garantie van je product duurt.